Huh hellettä – Suomessa on edelleen maailman parhaat opet

Sieltä se vain kesä tulla jolokuttaa Mualiman navallekin. Kevät on ollut meille Alavan koulussa normaaliakin kiireisempää aikaa. Viimeisillä voimilla täällä vielä blogi-tekstiä hierotaan. Koulumme Julkulan yksikkö muutti 13.5. uuteen KYSin kampuksella sijaitsevaan Lainesairaalaan. Vietimme juuri kevätjuhlan yhdessä nuoriso-osastojen kanssa. Upeat yhteiset oppilaamme olivat kaiken kiireen keskellä tehneet taas upeita musiikkiesityksiä ja askarrelleet kortteja. On meillä kyllä ihania nuoria koulun täydeltä. Nuoriso-osastot vastasivat puolestaan tarjoilusta. Kermakakku oli herkullista. Kiitos sairaalan väki. Ilman teitä ei meidän työstämme tulisi mitään.

Koulun tilat ovat heti ensimmäisistä päivistä lähtien näyttäneet kyntensä. Rehtorimme Merja Laininen on yliopettaja Marko Kulhomäen kanssa todella onnistunut suunnittelemaan koululle mielettömän toimivat ja nykyaikaiset tilat. Koulusta löytyy isoja oppimisympäristöjä, joissa oppilaiden on mahdollisuus aikuisten tuella rakentaa sosiaalisia suhteita. Yhtä lailla koulusta löytyy paljon eriyttämistiloja, ja äänieristys on luokissa huippuluokkaa. Vaikka koulun yhteisessä aulassa olisi meneillään oppilaiden disco, pystyy luokassa keskittymään opiskeluun täydellisessä hiljaisuudessa.

Kirsikkana kakun päällä on uusi immersiivinen tila, joita ei ole Pohjoismaissa kuin kolme kappaletta. Oppilaat ovat ottaneet tilan innolla käyttöönsä. Immersiivisessä tilassa on helppoa olla yhteisen asian äärellä, ja tehdä asioita samaan päämäärään pyrkien.

Viimeisellä viikolla ponnistimme vielä Lainesairaalassa väitöskirjatutkimuksia liikkeelle. Professori Tanja Äärelä ja dosentti Jyrki Huusko kävivät Lainesairaalassa punnitsemassa sairaalakoulun opettajien tutkimusmietteitä ja yhdessä tulimme siihen tulokseen, että ehkäpä aihetta tutkimuksen tekemiseen on. Siitä sitten vain tutkimussuunnitelman tekoon.

Muissakin Alavan koulun yksiköissä laskeudutaan ansaitulla kesälomalle. Meillä on kouluna sellainen tunne, että lukuvuotemme oli hyvä. Olemme saaneet tehdä töitä maailman parhaiden opettajien kanssa, jotka uurastavat kentän kouluissa nuortemme eteen. Sairaalakouluna olemme pyrkineet antamaan kentän kouluille niin paljon tukea kuin mahdollista ja antaneet koulussamme opetusta yli 10000 opetuspäivän verran. Se on hyvä määrä, eikä siinä hirveästi enää nostamisen varaa ole. Onneksi konsultaatiotoimintamme toimii kuin se kuuluisa junan vessa, ja purkaa painetta varsinaiselta sairaalakoulun lähiopetukselta.

On aika hiljaa kiittää ja kättä puristaa. Hyvää kesä kaikilla Suomen kouluille toivoo Alavan koulun väki. Suomessa on edelleen maailman parhaat opet.

Kommentoi